Met deze 4x tips is gezinnen bereiken via branded content echt kinderspel!

-

Gezinnen bereiken via branded content: oedoededa?

Wanneer je een branded content-campagne opzet om meer gezinnen te bereiken, zijn er enkele dingen waarmee je best rekening houdt. Er is helaas geen gouden formule. Maar aangezien we met Maison Slash elke dag opnieuw ervaringen opdoen, geven wij hier gratis en voor niks 4x ultieme tips die jou helpen om bij gezinnen écht binnen te komen.

Tip 1: Start met zoeken naar jouw why 

Jouw merk heeft een boodschap te vertellen. Denk niet alleen over welke message je bij je doelpubliek wilt krijgen, maar zorg er ook voor dat de boodschap mensen inspireert, of dat je hen minstens het idee geeft dat ze een antwoord krijgen op hun vragen of problemen. Waarom zou iemand die ‘s ochtends uit bed stapt en op dat moment totaal niet aan jouw aanbod denkt, stoppen met scrollen op zijn smartphone om naar jouw campagne te kijken? Wat heb jij hem te bieden? Dat, beste marketeer, is jouw why. Mensen zijn nu eenmaal geen schapen. Zij doen niet zomaar alles wat jij wil. Zij lezen enkel iets wat relevant is voor hen. Zoek daarom de juiste ‘why’ – waarom mensen naar jou zouden willen luisteren. 

Anne (co-founder en head of sales bij Maison Slash): ‘Ga eens aan de andere kant staan, in de schoenen van je consument. Je doet het eigenlijk al constant, want je komt dagelijks verschillende campagnes tegen. Jij geeft ook niet aan álle campagnes aandacht. Soms is die connectie er gewoonweg niet. Heb jij een product waarmee iemand de wekelijkse opkuis veel sneller gedaan krijgt? Dan zal een ouder denken: ‘Ah ja, merci! Net wat ik nodig heb met drie kinderen in huis én een voltijdse job!’ Dát is de connectie die je zoekt en waardoor je de aandacht van gezinnen zal krijgen.’

Tip 2: Pas je boodschap aan

 Als je jouw why gevonden hebt, is het belangrijk om je boodschap daarop aan te passen. Eén en dezelfde boodschap via alle kanalen verspreiden, werkt niet. Je kan vanop je eigen toren roepen hoe goed jouw merk wel niet is, maar als je de haak niet gebruikt die jouw merk met je doelgroep verbindt, wordt het heel moeilijk om écht binnen te komen.

Anne: Wij kennen de doelgroep van gezinnen vanbinnen en vanbuiten. Vanaf wanneer een merk ons contacteert, gaan wij op zoek naar de haak tussen hen en gezinnen (de why), en vertalen wij hun boodschap. Zo kan je als merk dat werkt rond mobiliteit wel schreeuwen dat jij de gemakkelijkste manier gevonden hebt om je te verplaatsen, maar gezinnen willen weten hoe je dat aanpakt als (groot) gezin, hoe het werkt, wat de slimste keuze is voor hen en waarom. Een boodschap kan meestal niet zowel een vrijgezel van 20 jaar als een gezin met 2 jonge kinderen aanspreken.’

De juiste context voor jouw campagne is degene die matcht met jouw doelgroep en waar je doelgroep zich thuis voelt, net zoals gezinnen zich thuis voelen in onze Maison.

Tip 3: Vind de juiste context

Wanneer je je boodschap hebt, is het belangrijk om die te verspreiden binnen de juiste context. Zoals we net al zeiden, lezen mensen je boodschap enkel als het de moeite waard is om hun tijd aan te besteden. Die tijd geven ze jou maar al te graag in een context, een online plek in ons geval, waar ze zich in herkennen, een context van vertrouwen. Maison Slash biedt die context voor gezinnen en dat vertaalt zich in een hoog aantal reads en leestijd wat jou dan weer ten goede komt. 

Anne: ‘Gezinnen herkennen zich in onze tone of voice en hebben vertrouwen in Maison Slash. Ze lezen er over hoe je het gezinsleven slimmer kan aanpakken, wat je kan doen om je kinderen te entertainen én ze krijgen er antwoorden op de vragen die ze zich écht stellen. Dat vertrouwen en die herkenbaarheid typeren een context. De juiste context voor jouw campagne is degene die matcht met jouw doelgroep en waar je doelgroep zich thuis voelt, net zoals gezinnen zich thuis voelen in onze Maison.’

Tip 4: Authenticiteit is key

Vertrouwen en herkenning zijn dus twee belangrijke bouwstenen, maar aan de basis van die twee bouwstenen ligt authenticiteit. Als je een boodschap wil overbrengen, moet je merk matchen met de waarden van het medium waar je je boodschap verspreidt. Geloof ons, mensen hebben snel genoeg door dat een boodschap fake is of niet past in de context. 

Anne: ‘Niet elk medium moet of kan even authentiek zijn. Op sommige media zal je een ad over kinderarmoede naast een ad over luxe auto’s vinden, maar dat zal zeker niet bij ons het geval zijn. Bij branded content, en als je echt gezinnen wil bereiken, is het enorm belangrijk dat die authenticiteit er wel is. Bij elke campagne vragen wij ons dan ook af of het past bij ons DNA.’

 

Kortom, als je een goede native campagne wil opzetten om gezinnen écht te bereiken, is het belangrijk om niet vanuit je merk, maar vanuit je doelgroep te denken. Je moet op zoek naar die haak tussen jouw merk, je boodschap en gezinnen. 

Interesse in een brainstorm over jouw ‘why’? Boek hem hier gratis en stap binnenkort de huizen van de Belgische gezinnen binnen.

Samenvatting

  • Zoek de why voor je doelgroep
  • Pas je boodschap aan aan de context
  • Maak gebruik van een context van herkenning en vertrouwen
  • Doe de authenticity check: Kom ik oprecht over bij de doelgroep?
decoratie