Stop met praten tégen je doelgroep. Ga liever een gesprek aan. Ontdek hier waarom contextmarketing de toekomst is!

-

De term contextmarketing wordt ons tegenwoordig constant om de oren geslagen. Maar waarom? Wat houdt het in en hoe doet Maison Slash -een online publisher naar Belgische gezinnen- dat? We vroegen het aan Ingrid Renders, co-founder en creative director van Maison Slash. Haar antwoord op deze  vraag en enkele zeer interessante insights voor jou en jouw merk lees je in deze blogpost.

Ingrid, creative director bij Maison Slash: ‘Ik heb een hele carrière-achtergrond in de media. Ik ben intussen meer dan  beslagen in het maken van content, storytelling en boodschappen brengen. Al  zeven jaar zijn we Maison Slash aan het uitbouwen en is Family Marketing intussen wel écht iets wat ik adem en leef. Ik ken de doelgroep gezinnen door en door. Met Maison Slash bouwen we een context waar gezinnen zich thuis voelen en kunnen brands hun boodschap binnen deze context door ons laten vertalen naar mensen met kinderen.

Ja, maar ja mensen met kinderen… is dat niet teveel mikken op een niche?

Brands zeggen heel vaak ‘Ja maar, ‘family’ dat is toch een niche?’. Klopt. Maar wel een super belangrijke én grote niche. Volgens gegevens van Statbel, het Belgisch Instituut voor de Statistiek, zijn er in 2020 ongeveer 3 miljoen huishoudens met kinderen in België, dat is meer dan 45% van alle huishoudens! Maar belangrijker, wij richten ons op het  ecosysteem van mensen met kinderen én uitgebreid met mensen die te maken hebben met mensen met kinderen. Nonkels, oma’s, peters, meters, leerkrachten enzovoort. Dit is dus  een economisch zéér belangrijke niche. Niet te onderschatten!  

Waar zorgt Maison Slash dan voor? Onze doelgroep heeft  bepaalde pains en  problemen, en is naarstig op zoek naar herkenbaarheid bij anderen. Niet voor niets publiceren we regelmatig artikels over ‘oedoedegijda?’ We krijgen dagelijks input, vragen en reacties van onze community. Het is met die belangrijke inzichten dat we content creëren . Ingrid: ‘Dus als een merk een boodschap heeft, dan zorgen wij dat die de tone-of-voice en een pain of herkenning van de doelgroep bevat waardoor jouw impact maal x-keer is!’ Zoals Ingrid het zelf zei, Maison Slash is gebouwd op context. 

Ingrid: ‘Contextmarketing is de juiste doelgroep, op het juiste moment en op de juiste manier bereiken. Op het juiste moment, ah je leest Maison Slash dus je bent geïnteresseerd in family, bij de juiste doelgroep check, juiste moment dubbel check!’

Contextmarketing is de superheldencape voor jouw marketingstrategie

Ingrid: ‘Zie contextmarketing als een superheldencape voor je marketingstrategie. Het gaat verder dan traditionele contentmarketing door rekening te houden met alle pikante details over je doelgroep: wat ze leuk vinden, waar ze vandaan komen, wat ze aan het doen zijn en nog veel meer. Door deze contextuele factoren te begrijpen, kun je marketingboodschappen creëren die aanvoelen alsof ze speciaal voor hen zijn gemaakt. Maar waarom is contextmarketing zo belangrijk? Stel je voor dat je op een feestje bent en iemand die je niet kent komt naar je toe en begint je alles over zijn levensverhaal te vertellen. Saai, toch? Maar als er iemand op je afkomt en begint te praten over iets waarin jij geïnteresseerd bent of vraagt naar je hobby’s, dan zou je eerder geneigd zijn om met hem of haar in gesprek te gaan, toch? 

‘Dat is de kracht van contextmarketing – het helpt je een gesprek aan te gaan met je publiek in plaats van alleen maar tegen ze te praten.’

En het beste deel? Contextmarketing kan je helpen om sterkere relaties op te bouwen met je klanten. Door te laten zien dat je geeft om hun unieke behoeften en interesses, kun je hun vertrouwen en loyaliteit verdienen. Wie houdt er niet van een merk dat hen “begrijpt”?’

Pak het nóg slimmer aan door ook data mee te nemen in je strategie

Je hebt de context en je hebt content in die context, maar wat er nog beter is, is data. Ingrid: ‘Een goed voorbeeld van contextmarketing is het sturen van gerichte e-mails naar klanten die hun online winkelmandje hebben achtergelaten. In plaats van een algemene “Hé, je bent iets vergeten!” e-mail te sturen, zou je de artikelen in hun winkelwagen kunnen gebruiken om aanvullende producten of vergelijkbare stijlen aan te bevelen waarin ze geïnteresseerd zouden kunnen zijn. De mogelijkheden van contextmarketing zijn eindeloos. Door gegevens en context te gebruiken om je berichten en aanbiedingen op maat te maken, kun je een persoonlijkere ervaring voor je klanten creëren en de kans op conversies en verkopen vergroten.’ 

‘Ik geloof echt dat contextmarketing de toekomst is. Omdat je gepersonaliseerd én relevant bent.’ 

Is contextmarketing future-proof?

Contextmarketing is de toekomst omdat het draait om het creëren van meer gepersonaliseerde, relevante en effectieve marketingervaringen voor klanten. In een wereld waarin consumenten voortdurend worden gebombardeerd met algemene, one-size-fits-all marketingboodschappen, is contextmarketing een verademing.

Jij kunt de poorten terug openen!

We worden constant gebombardeerd door generieke boodschappen. Wij krijgen de hele tijd van alles binnen, maar wat komt er écht nog door onze poort? Ingrid: ‘De poort is gesloten, ik zie heel veel boodschappen niet meer. Heel veel reclame komt gewoon niet meer binnen bij mij, ik scroll er gewoon los over. Maar! Als het me raakt, en als ik mezelf erin herken, dan staat mijn poort weer open.’ Doe dat met jouw merk, creëer herkenning en  zet zo de poorten terug open. 

Nog één tip van Ingrid, voor jou!

Als er iets is wat je wil meegeven aan mensen die hun doelgroep efficiënt willen bereiken, wat zou dat dan zijn? Ingrid: ‘Stap af van ‘Wij zijn er voor iedereen’. Dat is écht een dooddoener. Het kan natuurlijk zijn dat je er voor iedereen bent, maar maak dan toch verschillende doelgroepen en persona’s. Wat houdt jouw persona’s bezig, wat zijn hun pains, wat zijn de dingen die herkenbaar zijn voor hen? Als je impact wilt hebben moet je echt die boodschap helder krijgen. Zorg dus voor impact en raak je publiek met boodschappen waarvan ze denken ‘Jij begrijpt mij!’. Vermijd losse fladders waarmee je ‘iedereen’ wilt bereiken.’