Waarom een community zo belangrijk is voor jouw volgende campagne

-

Via communities bereik je je doelgroep pas écht

Wat voor Maison Slash-founders Anne en Ingrid begon als ‘zich niet aangesproken voelen in het toenmalige media-aanbod’ is na meer dan 5 jaar uitgegroeid tot een community van wel 100.000 mensen met kinderen – of slashparents zoals wij ze noemen – die er net hetzelfde over denken. Ondertussen hielpen we al meer dan 250 merken om onze community en hun doelgroep te bereiken. Maar waarom zijn die communities zo belangrijk voor merken?

Community vs. target group

Laat Google Translate het woord ‘community’ vertalen en je krijgt ‘gemeenschap’ als antwoord. Een community is dus letterlijk een groep van mensen die iets met elkaar gemeen hebben. Mensen binnen een community worden verbonden door minstens één gemeenschappelijke eigenschap. Kijk maar naar onze community waar “kinderen hebben” de duidelijke gemeenschappelijke deler is. Maar naast communities heb je ook targetgroepen. Ook deze zijn relevant voor marketeers. Beide hebben hun waarde, maar wat is het verschil tussen een community en een target group?

Anne (co-founder en head of sales bij Maison Slash): ‘Het grootste verschil is dat een target group vertrekt vanuit parameters zoals leeftijd, geslacht of woonplaats, terwijl een community vertrekt vanuit een emotionele band of gemeenschappelijke interesses. Uiteraard zijn deze laatste minder gemakkelijk in parameters uit te drukken, maar het grootste verschil zit hem in vooral in hoe je je doelgroep bereikt. Een target group probeer jij vanuit je merk te bereiken. Jij, marketeer, bent de persoon die beslist wie jouw boodschap te zien krijgt. Jij denkt na over wie in jouw product geïnteresseerd kan zijn en aan de hand van afgelijnde parameters target jij hen met een bepaald budget. Een community daarentegen kiest er vaak zélf voor om jouw content te lezen. Zij weten dat jij content brengt die voor hen relevant is en dus zullen zij ook proactief naar jou toe komen.’

Bij een community heb je het voordeel dat je breder schiet dan bepaalde parameters. Binnen een target group zullen er altijd mensen uit de boot vallen.

Anne: ‘Bovendien heb je bij een community ook het voordeel dat je soms breder schiet dan bepaalde parameters. Ik geef een voorbeeld: je wilt ‘jonge ouders of ouders met kleine kinderen’ bereiken? Binnen een target group zullen er altijd mensen uit de boot vallen. Maar in een community zoals die van Maison Slash bereik je bijvoorbeeld ook de ouders die er al iets vroeger aan begonnen zijn of de tweede leggers die op iets latere leeftijd óók nog interesse hebben in kinderstoelen. Doordat de mensen in onze community gegarandeerd interesse hebben in ouderschap-gerelateerde content zal je content hier véél meer impact hebben dan in een grote, algemene campagne naar een target group die niet veel meer met elkaar gemeen heeft dan de droge leeftijdsgrens van 27 tot 35 jaar.’

Het belang van vertrouwen!

Een community bouwen, is ook bouwen aan een langetermijn-relatie waarin de lezer jou vertrouwt. Dat is hard werken, maar heeft ook als gevolg dat leden van de community veel opener staan om jouw boodschap aan te nemen. Door op een relevant moment relevante content aan een community te bieden, bouw je vertrouwen op voor je merk. Dat is wat Maison Slash ook doet. Dagelijks bouwen wij aan dat vertrouwen door relevante content te creëren voor onze lezers. Daardoor kan je in onze community heel gericht impact creëren zonder al te veel waste. Je schiet simpelweg met scherp.

Anne: ‘Ik gebruik zelf vaak de metafoor van de kasteelheer. Een campagne uitsturen naar een target group is als de muren van mensen hun kasteel bombarderen. Je kan alleen maar hopen dat je ergens door die muur kan schieten en bij de mensen kan binnenkomen. Wanneer je je boodschap in een community verspreidt, hoef je die muren helemaal niet te bombarderen. Doordat er al vertrouwen en herkenning is, mag je via de rode loper zelfs op audiëntie bij de kasteelheer, jouw doelgroep. Je moet in een community veel minder moeite doen om écht binnen te komen bij de mensen omdat ze de deur al met een grote glimlach open doen. Wanneer het nut van een huishoudtoestel in het echte leven aan bod komt op Maison Slash, komt dat veel beter binnen dan wanneer je een happy mom ziet poetsen in een van de vele reclamespots. Die herkenbaarheid en oprechtheid in onze verhalen zorgt ervoor dat het vertrouwen nog meer zal groeien. Reik je een boodschap dus aan aan een target group van stereotype ouders én de Maison Slash-community van beide 100 duizend personen, zal je in de community veel meer gezinnen écht bereiken dan in de target group.’

Gebruik de communities die er al zijn

Dat een community enorm waardevol is, is dus duidelijk. Maar moet je als merk dan ook aan je eigen community bouwen? In een community moet je praten over topics die je merk overstijgen en dat rendeert niet gemakkelijk voor slechts één enkel merk. 

Anne: ‘Natuurlijk bestaan er love brands die een soort van community hebben, maar dat zijn de happy few. Als merk is het gewoon veel slimmer en kostenbesparend om je aan een bestaande community te haken met je boodschap. Want een nieuwe community uitbouwen, vraagt enorm veel tijd en investering, en is absoluut niet gemakkelijk. Maison Slash is er alvast in geslaagd om een context te creëren in het medialandschap waar gezinnen zich in herkennen. Maak daar gebruik van! De communities die waardevol zijn voor jouw merk zijn er gewoon vaak al. 

 

Wil je met je boodschap dus je doelgroep bereiken, maak dan gebruik van communities naast je grote, algemene campagne. Elk heeft zijn doel. Zo zorgt je grote campagne voor awareness en kan je in een community meer focussen op die consideration-fase waar je potentiële klanten inzitten. Een goede contentstrategie is goud waard en als je het slim aanpakt, betrek je er dus partners bij die al ervaring hebben met het bereiken van jouw doelgroep. Wil je je boodschap bijvoorbeeld gericht overbrengen naar gezinnen, dan is Maison Slash dé partner die je zoekt. Door je kar aan onze trein te hangen, bereik je gezinnen écht en impactvol. 

Samenvatting

  • Een community is niet hetzelfde als een target group.
  • Zorg voor een emotionele relatie met je gebruiker of klant.
  • Wees slim en kostenbesparend: gebruik bestaande communities.
decoratie