“Authenticiteit” is een kakwoord. Maar het is wel wat je nodig hebt om te communiceren met je merk. Ontdek hier hoe communitybuilder Liesbeth het bij Maison Slash aanpakt.

-

Authentieke content, oedoededa en waarom?

Je leest het tegenwoordig overal: je als merk authentiek opstellen is één van de sleutels tot een succesvolle marketingcampagne. Maar waarom is het net zo belangrijk? In deze blogpost vragen we Liesbeth Claes van Maison Slash hoe je als marketeer naar meer moet kijken dan alleen naar de harde cijfers. Marketing kan nog zoveel meer teweeg brengen… als je je content authentiek brengt alleszins.

 

In onze blogpost over het belang van communities hadden we het al over vertrouwen bouwen door relevante content te creëren voor je lezers. Als er vertrouwen is, kan je pas impact maken en mensen overtuigen tot een aankoop. Authenticiteit is daarvoor essentieel. 

Liesbeth, Marketing Manager Branded Content bij Maison Slash: ‘Mensen kopen van mensen, niet van merken. Denk maar aan de reclames van Dovy Keukens, waar de zaakvoerder zelf in de reclamespot verschijnt. Het feit dat die grote baas zelf zijn reclamespots maakt, creëert sympathie. Wat dan weer een connectie en vertrouwen schept. Zodra lezers het gevoel hebben dat er hen iets verkocht wordt, knappen ze af. Hebben ze het gevoel dat je niet verkoopt, maar oprecht wil helpen om een nood in te vullen of een probleem op te lossen, dan zit je binnen. Het is die authenticiteit in content die mensen aan het denken zet, en die hen ook doet terugkomen naar je merk.’

Het is die authenticiteit die mensen aan het denken zet, en hen ook doet terugkomen naar je merk.

Merken en authenticiteit, een match?

Maison Slash werd in het leven geroepen vanuit die nood aan authenticiteit. Met Maison Slash brengen we content vanuit een oprechte ambitie om het leven van ouders beter en plezanter te maken. Uiteraard kunnen ook merken daaraan bijdragen. 

Liesbeth: ‘Bij Maison Slash geloven we oprecht dat merken oplossingen bieden aan ouders. Alleen voelen we dat merken al te vaak hun boodschap willen opdringen in de hoop dat de eurocent valt. Niet dus. Met een serieuze portie overtuigingskracht proberen wij om de marketeers achter het merk te overtuigen hun ‘tone of voice’ aan te passen en hun boodschap bij te sturen naar een toon en een boodschap die ouders raakt. Dat is het haakje, het middelpunt van de brug waar merk en ouders elkaar ontmoeten.’

Een authentieke marketingcampagne, zo pak je het aan!

Dat authenticiteit belangrijk is om lezers ook écht te bereiken, mag dus duidelijk zijn. Maar je marketingcampagnes authentiek maken, hoe pak je dat aan?

Liesbeth: ‘Mensen hebben een paar herinneringen nodig om een boodschap écht te zien, maar teveel is trop. Tien mails ontvangen die je allemaal hetzelfde verkopen, is in één woord: irritant. Wanneer je vanuit dezelfde invalshoek blijft communiceren, is het als een citroen die je uitperst. Uiteindelijk blijft er niets over. Probeer daarom eerder te analyseren welke verschillende mogelijke problemen of invalshoeken er zijn en speel daar op verschillende tijdstippen op in. Dan heb je een consistent verhaal. Dat is ook wat Maison Slash deed met bijvoorbeeld Bio Planet. We verzamelden alle mogelijke redenen waarom mensen geneigd zouden zijn om bewuster en duurzamer te kopen en veranderden in elk artikel de invalshoek. Dat gecombineerd met het ‘challenge’ format waarbij een ouder de uitdaging aanging, zorgde ervoor dat mensen geboeid bleven door de verschillende onderwerpen. Een succesrecept!’

Kwaliteit boven kwantiteit, daar staan we bij Maison Slash als een blok achter.

1.000.000 ogen vs. 10.000 harten

Tegenwoordig is het niet raar om enkel en alleen naar cijfers te kijken. Cijfers worden gebruikt om de impact van een campagne te bewijzen. Veel impressies betekent: mission accomplished. Daar overtuig je ook de boardroom mee. Als zij een winnaar moeten kiezen tussen een artikel dat 10.000 keer langdurig gelezen is of een artikel dat 1 miljoen impressies heeft, ken je de uitslag waarschijnlijk wel. Maar dan stellen wij de vraag: is dat de juiste beslissing? Wat is écht het belangrijkste? En wat genereert het meeste impact? 

Liesbeth: ‘Kwaliteit boven kwantiteit, daar staan we bij Maison Slash als een blok achter. Ja, ik heb in de vlucht misschien even die advertentie op Facebook gezien. En ja, je hebt misschien mijn aandacht als ik hem meerdere malen tegenkom. Maar wil dat zeggen dat ik in mijn hart overtuigd ben? Nee, want daar heb je een verhaal voor nodig én een conversatie. Combineer dus meetbare data met authentieke content, maar zorg ervoor dat de eyeballs geen doel op zich worden. Focus je op wat je merk op lange termijn beroert in het hart van je doelgroep. Het vraagt tijd, maar is het wachten meer dan waard. Je doelgroep leest en leest nog eens, voelt, denkt en overweegt, praat erover met vrienden en familie, loopt door de winkelstraat en wordt herinnerd aan de oplossing. That’s when the magic happens.’

Impact op lange termijn

Het is dat proces van zaadjes planten dat Maison Slash met branded content begeleidt en beïnvloedt. Het is niet evident om daar harde cijfers op te plakken, en laat dat nu net zijn wat de boardroom nodig heeft. Meteen als publisher onze belangrijkste uitdaging! Onze main metrics blijven het aantal quality reads en de leestijd, die al een duidelijke indicatie geven van interesse. Door onze selectiviteit en het beantwoorden aan de nood van onze community bieden wij een enorme meerwaarde. Maar het blijft een feit dat de lange termijn impact op de verkoopcijfers, waarvan we overtuigd zijn dat we die hebben, heel moeilijk te meten is. 

Dark social is het doorsturen van content via privékanalen, wat later wordt gezien als direct verkeer naar je website. Hoewel het dus wél aan je campagne te danken is dat je content circuleert.

Liesbeth: ‘Het blijft een uitdaging om mensen te overtuigen om op lange termijn te denken, om geduldig te zijn en niet te forceren, om consistent en authentiek te blijven communiceren zonder dat daar morgen sales tegenover staat. En toch, het is the only way to fame. Want weet dat er iets bestaat als dark social, een vorm van traffic die zwaar onderschat wordt. Dark social is namelijk het doorsturen van content via privékanalen, zoals WhatsApp en Messenger. Deze vorm van verkeer naar je website wordt gezien als direct verkeer. Hoewel het dus wel aan je campagne te danken is dat je content circuleert, wordt dat niet op die manier gemeten. Maar het werkt wel, misschien zelfs beter dan je eigen campagne. Want wie kan jou beter overtuigen dan iemand die dichtbij je staat? Door de warme community die Maison Slash opgebouwd heeft, zijn we ervan overtuigd dat Maison Slash en dark social hand in hand gaan.’ 

Samenvatting

  • Mensen kopen van mensen, niet van merken.
  • Analyseer welke verschillende mogelijke bezwaren of problemen er zijn en speel daarop in.
  • Combineer meetbare data met authentieke content, maar zorg ervoor dat de data geen doel op zich worden.
  • Onderschat de impact van dark social niet.
decoratie